Anmeldelse

Demon's Souls

Bedre blir det ikke

Årets mest ubarmhjertige spill er også en av årets aller beste opplevelser.

1: First page
2: New page

Noe av det første som skjer i Demon's Souls, er at du blir drept. Det ene øyeblikket lærer du hvordan du skal håndtere våpenet ditt, det neste blir du kløyvd av ei diger øks. Et dårligere utgangspunkt enn dette skal vel godt gjøres, men nøkkelen til suksess i Demon's Souls er å klare å snu nederlag til seier.

Døden er en ny begynnelse

Onde vetter har overtatt dvergenes gamle gruver.

Spillet foregår i kongeriket Boletaria, hvor okkulte makter har vekket til live demonene som lå og sov under jordskorpa. Du er en eventyrer som tar fatt på oppgaven med å frelse landet. Etter de ti minuttene som går fra start til du møter ditt endelikt, lærer du at her er døden bare en ny begynnelse.

Sjeler i spillet er bundet – enten til de onde demonene du skal beseire, eller til de få, gode overlevende som holder siste skanse mot demonhordene. Nexus er navnet på festningen som enn så lenge holder selve Gamle-Erik fanget, og målet ditt er å sørge for at han ikke slipper ut. Det er her du dukker opp etter døden; gjenoppstått, men i en svakere sjeleform av deg selv.

Nexus er svært viktig fordi det er her du møter personene som lar deg oppgradere utstyret ditt, kjøpe nye våpen, og skaffe nye egenskaper. Demon's Souls kan virke som et rollespill av den gamle skolen til å begynne med: Mengdene med utstyr og erfaringspoeng som må kjøpes, og hordene med monstre som må bekjempes, er gammelt nytt.

Krigens kunst

Hvis du verken kjenner deg selv eller din fiende, vil hver eneste kamp medføre livsfare.

Dette inntrykket varer ikke så lenge. Spillet er et action-rollespill, hvor mestring av kampens edle kunst er kritisk. I Demon's Souls må du mestre forskjellige slag og angrep, blokkeringer og unnamanøvre; du har full kontroll over figuren din, og dermed åpnes det en voldsom taktisk dybde.

Hver våpenklasse har forskjellige egenskaper, og du oppfordres til å lete rundt etter nye våpen og hjelpemidler som kan utvide repertoaret ditt. I tillegg til vanlige håndvåpen som sverd, øks og spyd, har du forskjellige magiske formler til å hjelpe deg. Du har mange forskjellige angrep til disposisjon, men hvert angrep tapper deg for krefter. Selv om utholdenheten raskt vender tilbake, kan du ikke slå vilt.

Hvis du tappes helt for utholdenhet, står du uten mulighet til å forsvare deg. Vill berserkergang lønner seg ikke, spillet krever taktisk evne og strategisk planlegging – spesielt i strid. Siden mesteparten av spillet består av kamper, må du lære deg å kjenne utstyret og evnene dine for å ha en sjanse.

Ettersom du bekjemper fiender, absorberer du sjelene deres. Sjeler er spillets eneste valuta, og brukes til å kjøpe alt du trenger – også nye erfaringspoeng som gjør deg sterkere og lar deg bruke nytt utstyr. Du står også helt fritt til å utvikle figuren din slik du vil, spillet setter ingen begrensninger for deg enten du vil spesialisere deg eller ha mange strenger å spille på.

Frihet og ansvar

Denne karen er diger, men ikke blant de største fiendene i spillet.
Les også
Anmeldelse: Demon's Souls

Friheten er et gjennomgangstema i spillet. Du står – etter ett innledende oppdrag – fritt til å utforske de fem enorme verdenene akkurat slik du vil, men med frihet følger ansvar. Spillet gir deg ingenting gratis, og du må hele tiden planlegge for å kunne hanskes med farene som lurer.

Demon's Souls skildrer en mørk fantasiverden hvor nesten alt er dødt og sjelløst. Fra enorme festninger, til bekmørke grotter og uendelige fangetårn – alt er fordervet, råttent og truende. Sammen med de mange varierte fiendene, og det suverene lydarbeidet, skaper det visuelle en sterk atmosfære det er lett å leve seg inn i.

1: First page
2: New page

Siste fra forsiden